Oerrock-TV draait weer op volle toeren

26 april 2016

Vorig jaar werd Oerrock-TV geïntroduceerd. Een geslaagd initiatief en dus gaan Anne Jan de Jong en Bertrie Wierenga tijdens de 17e editie van het Ureterper festival opnieuw op pad met camera en microfoon. Hieronder zie je de eerste in deze reeks!

 

Bertrie Wierenga uit Leeuwarden voert voor Oerrock-TV tafelgesprekken met artiesten. De 26-jarige Friezin is een creatieve duizendpoot. Bertrie zingt, danst, acteert en doet modellenwerk. Leden van het Oerrock-bestuur zagen haar aan het werk bij Rock Impressions in Leeuwarden en waren onder de indruk.

,,Ik hoefde niet lang na te denken toen ik benaderd werd,’’ vertelt Bertrie. ,,Ik ben op mijn plek bij Oerrock. Het is een mannenwereld en ik voel me thuis bij mannen, die zijn lekker recht voor de raap. Bovendien is het fijn werken met de mensen van Oerrock, het is een warm gezelschap, er zitten geen rotte appels tussen. Ze communiceren duidelijk, en op een prettige manier.’’

De snelle interviews op het terrein zijn voor haar collega Anne Jan. De artiesten schuiven bij Bertrie aan tafel om door haar aan de tand te worden gevoeld. Vorig jaar sprak ze onder meer met Ralph de Jong, Johan Rijpma en de Tributebands Alanis Morissette en Joe Cocker. ,,Dat ging prima, we houden eerst een voorgesprekje en nemen het vervolgens op. De artiesten vinden het leuk en werken graag mee.’’

Dit jaar komen onder andere Kensington, Racoon en chef’special naar Oerrock. ,,Die wil ik graag aan tafel hebben,’’ vertelt Bertrie. ,,Maar ik weet nog niet of dat lukt. Probleem met de grotere bands is dat ze vaak een druk programma hebben en zo’n tafelgesprek kost tijd. Daarom doet Anne Jan de korte, snelle interviews rondom de optredens.’’

Bertrie is blij dat ze van Oerrock de ruimte krijgt om haar draai te vinden. ,,Het bestuur geeft hun wensen aan en ik probeer het zo goed mogelijk in te vullen. Soms is een opname niet wat je er van verwacht, daar is gelukkig altijd begrip voor. Ze geven je niet het gevoel dat je niets van kunt, maar vertrouwen er op dat het goed komt.’’

Het tv-werk is leuk, maar eigenlijk droomt Bertrie van een carrière als actrice. ,,Weet je, ik ben nog maar 26 en probeer van alles. Ik heb tijdelijk psychologie gestudeerd, maar ben gestopt omdat mijn acteeropleiding, het dansen en zingen veel tijd opslokt Sommige mensen vinden dat ik een keuze moet maken, maar ik ga overal vol voor. Ik wil later niet rondlopen met het gevoel van ‘had ik maar’. ‘’

Skeps mediabureau uit Heerenveen maakt het derde achtereenvolgende jaar videobijdragen over het festival voor Oerrock. Voor dit jaar staan vier bijdragen gepland, één over de opbouw van het terrein en daarnaast compilaties van iedere festivaldag. ,,En dat moet zo snel mogelijk online, want dat is wat de huidige internetgeneratie wil,’’ vertelt Anne-Jan de Jong van Skeps.

Elke video, min of meer in reportagestijl met vaste presentator, bevat interviews met artiesten, publiek, vrijwilligers, backstage-opnamen en sfeerbeelden. ,,We proberen een zo compleet mogelijk beeld van het festival te geven. We gaan voor snelle, luchtige bijdragen, die dusdanig boeien dat mensen niet snel wegklikken. Het moet leuk zijn om naar te kijken.’’

Leuk betekent zeker niet pretentieloos. Skeps gaat voor kwaliteit en legt de lat ieder jaar hoger. Anne-Jan de Jong: ,,Dit jaar gebruiken we een speciale slow motion camera waar we mooie filmische beelden mee kunnen maken. Volgend jaar willen we misschien met een drone werken. Je moet jezelf scherp houden, steeds op zoek zijn naar verbeteringen.’’

Aan de bijdragen gaat een gedegen voorbereiding vooraf. Aan de hand van een van tevoren schreven script gaat de crew van Skeps, dit jaar vier man sterk, aan de slag. ,,We doen niets voor de vuist weg, en goede voorbereiding scheelt veel werk,’’ vertelt Anne-Jan de Jong. ,,We hebben het druk genoeg, drie dagen Oerrock is met filmen en montage een flinke klus. We werken soms tot diep in de nacht.’’

De energie die Anne-Jan en zijn collega’s in Oerrock steken is niet voor niets. De videobijdragen vallen in de smaak. De best bekeken bijdrage leverde 22.000 views op. ,,Een mooi aantal, maar we willen meer. Om dat te bereiken gaan we onder andere op zoek naar meer interactie met het publiek. We hopen dat dat meer views oplevert’’